%s »

Потребителите вече не могат да бъдат моделирани по традиционните способи на маркетинга

в-к Дневник 27 Ноември
Пламен Русев е основател и управител на компанията Design.bg. Фирмата изгражда онлайн маркетингови кампании и уебпроекти за клиенти от цял свят. Сред тях са ИКЕА, "Хонда", "Даймлер - Крайслер" и др. Koмпанията работи и за български клиенти, като вече е създала онлайн концепции, кампании и проекти за веригата супермаркети "Пикадили", веригата ресторанти Happy, OfficeExpress, TBI, VivaTel, "Икономедиа" и др. Русев е председател и на образователния проект e-Academy с лиценз за професионално обучение в областите на електронния маркетинг, социалните медии, уебдизайна и управлението на дигитални проекти.

Какви нови тенденции в комуникацията между медиите и аудиторията им наложи интернет през последните години?


- Два основни фактора влияят върху моделите на комуникация. Това са увеличаващият се дял на високоскоростния интернет и промяната на аудиторията в резултат на използването му. Макар и все още да не го осъзнават, хората сега придобиват възможност за безпрецедентен контрол върху медиите. Това става възможно именно поради лавинообразното нарастване на интернет потребителите, които получават достъп до нови, неизползвани до момента инструменти. Този факт води до това, че хората променят изискванията си към съдържанието на медиите. Те променят дори навиците си за ползването на интернет - искат да имат достъп до него когато и където пожелаят. Над 50% от американските домакинства са заявили, че очакват да имат персонален видеорекордер през следващите 3 години. Британският телевизионен "Канал 4" неотдавна лансира онлайн услугата си 4oD (4 при поискване). Това означава, че всеки интернет потребител може да получи при поискване онлайн достъп до огромна база предавания или филми, излъчвани от телевизията. Би Би Си пусна "Интерактив медия плеър" (Interactive Media Player). Услугата дава възможност да гледате произволно предаване от програмата на телевизията, излъчено през последните седем дни, ако случайно сте го пропуснали. Това може да стане директно от специализирания сайт на медията или чрез даунлоудване на определени файлове. Тази възможност доведе до прецедент, тъй като интернет доставчиците на Острова поискаха Би Би Си да участва в изграждането на интернет инфраструктурата заради увеличения трафик в резултат на използването на техния онлайн плеър.

Новият начин на достъп до програмите на електронните медии промени ли отношението на аудиториите им към рекламата?

- Промяна в природата на доверието е друга тенденция. Хората вече не вярват на рекламата. Те по-скоро биха повярвали на мнението на непознат, изразено в блог или форум, отколкото на рекламен клип, излъчен по телевизията. Джон Вулкан от онлайн компанията за маркетингови консултации "Аномали" (Anomaly) каза наскоро, че брандовете вече не са това, което ние казваме, че са, на хората. Те са това, което приятелите и познатите им казват, че са. Не случайно интернет е пълен със сайтове с мнения за продукти и това са едни от най-посещаваните места в мрежата. Друг важен резултат от възможността за ползване на съдържание "он диманд" в интернет е все по-категоричното отхвърляне на т.нар. реклама на прекъсването. Около 71% от хората, които си купуват видеорекордер, изтъкват като довод за това именно възможността да спрат рекламите. Според проучване на телевизионната компания "Скай" (Sky) 75% от ползващите "Скай плюс" (Sky Plus) - услуга за персонализиране на телевизионното съдържание, прескачат рекламите. По този начин аудиторията на телевизионните канали недвусмислено показва, че вече не може да бъде моделирана от маркетинга по традиционните му способи.

Каква е ролята в тези процеси на т.нар. социални мрежи?

- Повече от 4 милиона британци са активни блогъри. Социалните мрежи като "Май спейс" (MySpace) имат стотици милиони потребители и те нарастват с по 230 000 членове дневно. Социалният сайт за видеообмен "ЮТюб" (YouTube) неотдавна оповести, че регистрира над 100 милиона импресии дневно. Тези данни сочат, че новите общества, конструирани на базата на интереси, а не по географски признак, водят до промени в механизмите на социалното общуване и до много по-таргетирани възможности за комуникация.

Какво бъдеще за рекламата и маркетинга вещаят тези процеси?


- Традиционният маркетинг продължава да съществува, но с всеки изминал ден той става все по-нискоефективен, тъй като хората получават достъп до все по-добри инструменти, които им позволяват да го игнорират. Междувременно медийното внимание все по-често се налага да бъде печелено, а не купувано, както досега. А това означава, че всеки, който се справя добре, няма нужда да плаща за медийно присъствие. В този смисъл могат да бъдат обобщени няколко основни закона на маркетинга в социалното пространство. Първо, всички пътища водят към интерактивността - двустранните разговори носят стойност за бранда. Второ - в момента не всички брандове могат лесно бъдат адаптирани за онлайн социалната среда. Това обаче се превръща в необходимост, тъй като вече не съществува бранд, който да не е обект на дискусия или изразено мнение някъде в мрежата. На трето място изясняването на това кой влияе на вашите клиенти онлайн се превръща в първостепенна задача на маркетолозите. Тяхното "бойно поле" отдавна вече са форумите, блоговете, сайтовете с мнения за продукти и др. Вижте данните от статистиката - 56% от американците и 47% от европейците са активни участници в социалната среда онлайн. Именно по тази причина залезът на бранда и възходът на продукта са неоспорими факти на съвремието. Продуктът трябва да бъде добър при постоянно запазване на качеството му. В противен случай все някой ще открие проблем в него и ще го опише в блога си, което ще се отрази негативно на бранда.

В такъв случай коя е успешната социална кампания онлайн?

- Една от характеристиките на успешните социални кампании онлайн е тяхната уникалност. Пример за изключително успешна корпоративна онлайн кампания е тази на малката южноафриканска винарна "Стормхоик уайнс" (Stormhoek Wines). Създателите на кампанията изпратиха до 187 блогъри каси с бутилки вино, придружени със следното послание: "Изпращаме ви тази каса вино. Ако ви хареса - пишете, ако не ви хареса, пак пишете, ако искате, не правете нищо, просто изпийте виното." Ефектът от кампанията беше уникален. От компания с оборот около 1 милион долара само за няколко месеца "Стормхоик уайнс" се превърна в компания с 10 пъти по-високи обороти. Дори да не искате да станете част от този свят на социалните онлайн медии и мрежи, присъствието или отсъствието ви от тях рефлектира върху бранда, а оттам и върху рейтинга на съответния фирмен сайт в "Гугъл". Това от своя страна пряко касае броя на хората, които ще попаднат на сайта ви след търсене по ключови думи.

Все по-важна роля в успеха на даден продукт и бранд оттук нататък ще играят не т.нар. дигитални евангелисти, а прагматичните професионалисти с опит и визия. Успехът на един онлайн проект все по-често с измерва с това колко регистрации е привлякъл, какви бази данни е събрал, как ги е структурирал, колко клиенти е обслужил и колко сделки е осъществил.

Коментари

До момента няма коментари за тази статия

Твоят коментар

Само регистрирани потребители могат да изпращат коментар. Ако не сте регистриран, моля регистрирайте се!

Е-mail:
Парола:
Коментар:
 

 

Клиент

Източник

Florida Payday Loans can help you in trying times, but be sure to know the laws necessary for your loan application.
Buy Zithromax