%s »

Пламен РУСЕВ: Интернет все още се използва като дъска за малки обяви

в-к Дневник 01 Октомври
Може ли една компания да завоюва или да разшири пазарния си дял благодарение на интернет представянето си?

- Не само че е възможно, а това е един от най-успешните начини както за запазване на пазарен дял, така и за неговото увеличаване. Резултатите от изследванията на компания като "Мaкгроу-Хил" (McGraw-Hill) показват, че около 70% от потребителите спират да бъдат клиенти на дадена фирма само поради липса на активност от нейна страна. Обслужването на клиента чрез интернет е разковничето за успеха на маркетинговите усилия. У нас засега с тази работа са натоварени програмисти. Докато това е така, ефективно действащият е-маркетинг в България ще остане в сферата на мечтите. През годините разговорите ми с клиенти на design.bg се промениха коренно. От желанието просто да "има нещо за фирмата в интернет" преди осем години до нуждата от цялостна концепция за онлайн присъствие и продажби. Тази промяна е в резултат на ролята, която мрежата започна да играе в моделите на комуникация, работа и развлечение. Над 30% е навлизането на интернет в България. За големите градове този процент надвишава 55%. За по-висок клас продукти това могат да бъдат и 100% от потенциалните им потребители. Все по-често при нас идват клиенти с конкретни цели - през следващата година 10% от бизнеса им да идва от интернет клиенти, а през следващите пет тази цифра да достигне 35% - 40% при планиран ръст от 20% годишно.

Скъпо удоволствие ли е е-маркетингът?

- Интернет е най-евтиният комуникационен канал и единствен, който дава възможност за т.нар. масова индивидуализация. Ще дам пример с една банка, но той може с една и съща тежест да се мултиплицира върху всеки един би ту би (business to business) или би ту си (business to customer) бизнес модел. За средно голяма банка в България статистиката сочи, че нейният сайт се посещава около 500 хил. пъти годишно. Ако в рамките на една година 200 хил. души посетят клона на банката във Варна и под 1% от тях станат негови клиенти, това би било достатъчно основание директорът на клона да бъде освободен. Функционирането на банковото интернет представяне и обслужване може да бъде доведено до перфектност само за около 100 хил. лв. годишно. В тази цена влиза панелно изследване на нуждите и удовлетворението на потребителите, периодично подобряване на функционирането на корпоративното интернет представяне и обслужване, проектиране и създаване на продуктовите представяния и т.н. Това означава разход от около 20 ст. на човек, който в продължение на няколко минути ще има активен контакт с въпросната банка и нейния продукт. Но това не е всичко. Колко клиенти се губят поради лошо отношение от страна на персонала? Колко поради некомпетентността на някой служител или заради чакането по опашки? Едно професионално изградено е-маркетинг ориентирано интернет представяне е винаги компетентно, има добро отношение към клиента, винаги дава отговор, детайлна информация за продукт/услуга, сравнителен анализ спрямо аналогични услуги и най-важното - предоставя всички необходими документи за попълване.

Кои са предимствата и недостатъците на е-маркетинга в сравнение с традиционния маркетинг?

- Е-маркетингът стана възможен благодарение на интернет. Мишката промени бизнес моделите. За да отговоря на този въпрос, следва да изясним какво е интернет от маркетингова гледна точка. Интернет е среда за провеждане на тактически кампании, в която комуникацията с аудиторията може да бъде най-ефективна и потребителят лесно формулира и търси реализация на своите желания. Интернет е среда, в която не съществуват граници като време и пространство за контакт и където поведението на потребителя може да бъде детайлно изследвано и анализирано. Според Сет Годуин, който е вицепрезидент "Директни продажби" на "Яху!", е-маркетингът е маркетинг на позволението, а конвенционалният маркетинг - маркетинг на прекъсването. Вместо някой да прекъсва филма или мача, който гледате по телевизията, при е-маркетинга потребителят сам заявява или му се помага да осъзнае потребността си от дадена услуга или продукт. Той целенасочено търси информация за тях чрез интернет или се регистрира, за да бъде информиран. Разликата е очевидна. Предизвикателството е да мотивираме потребителя да ни позволи да запишем личните му данни и да му предложим нашите услуги и продукти. Така стигаме до основната цел - събирането на масиви от бази данни с поименна информация за потребности, поведение и навици, демографски, географски и социални характеристики за всеки наш потребител.

Капаните в мрежата не са ли често пречка пред развитието на е-маркетинга?

- Недобросъвестното използване на лични данни в мрежата струва много милиарди долари в световен мащаб, което неминуемо се отразява на модела на правене на е-маркетинг. Потребителите стават все по-недоверчиви и все по-трудно предоставят свои лични данни. Именно поради тази причина с всеки следващ проект нашите е-маркетинг консултанти, дизайнери и програмисти се налага да бъдат все по-изобретателни и находчиви в процеса на комуникация и персонификация на потребителите. Е-маркетинг моделите, които ние изграждаме и внедряваме в бизнеса на клиентите си, залагат на дългосрочната комуникация с потребителя, в резултат на която предоставяме точни психографски профили за всеки един от посетителите на онлайн представянето. Анализирането им впоследствие се превръща в гръбнак на множество ефективни маркетингови кампании.

Как могат да бъдат комбинирани стандартните и онлайн маркетинговите техники?

- Първата и най-важна крачка в посока към изграждане на успешна е-маркетинг кампания е определянето на ролята, която интернет ще играе в стратегията на марката. Следващата стъпка е отговор на въпроса, който измъчва десетки маркетолози в България - "знаем, че трябва да правим нещо в интернет, но какво, как, кога?". В основата на тази концепция е заложена задължителната интеграция между интернет и останалите комуникационни канали, включени в маркетинговата стратегия.

Как се случва това в България?

- С малки изключения - никак. През годините сме свидетели на това как, да речем, телевизионните клипове, направени в България, са все по-добри и креативни, но, уви, в интернет нещата не стоят точно така. Всеки може сам да провери. Пуснете довечера телевизора и изгледайте един рекламен блок. След това влезте в интернет страниците на рекламираните продукти и марки и сравнете дали това, което ви е било рекламирано срещу 5000 - 6000 евро на спот, намира и най-малко продължение в мрежата. Ако случайно го откриете, отговорете си на въпроса - интересно ли ви е въобще да го четете? Онлайн вие намирате най-често една препечатка на брошурата или копие на телевизионния клип с ниска резолюция. А това е последното, което интернет потребителят търси. Вместо като форма на двустранна комуникация у нас интернет все още се използва като дъска за малки обяви. Фирмите все още гледат на сайта като на нещо, което трябва просто да изглежда добре, и това, разбира се, е най-голямата им грешка. Времето на красиво изглеждащите сайтове отдавна отмина. Сега е времето на ефективните маркетингови сайтове, които обаче не могат да бъдат "измислени" от дизайнер и програмист. Те са резултат от работата на екип от консултанти, е-маркетинг специалисти, навигационни и функционални архитекти. Физическото производство на проекта е последната фаза. За повечето български фирми важи перифразата на рекламата "О, Пепи": "Правиш ли сайтове? Дай едно кило!" А такива, които в интернет предлагат "конфигуратор за сайтове" или "изчисли си сам сайта", има много. Но разликата в този случай е, че "сайтът на кило", който е просто красив, води до отказ от страна на клиента да ползва интернет страницата на фирмата. А оттам и до загубата на един изключително мощен комуникационен канал.

Коментари

До момента няма коментари за тази статия

Твоят коментар

Само регистрирани потребители могат да изпращат коментар. Ако не сте регистриран, моля регистрирайте се!

Е-mail:
Парола:
Коментар:
 

 

Източник

Most online loan lenders allow getting New Jersey Loans Online without visiting a bank, straight to your bank account.
Buy Xenical